Annonce

Fagligt
5. august 2015 - 16:58

Metroarbejdere lammer London Underground

Londons metroarbejdere strejker onsdag aften til fredag morgen i protest mod at undergrundsbanen og Londons konservative borgmester ikke vil imødekomme krav om ordenlig kompensation for fremtidig nattekørsel i weekenderne.

Onsdag den 5. august kl. 21.30 lokal tid går London i sort.

20.000 arbejdere for fire forskellige fagforeninger, der arbejder i undergrundsbanen i London – populært kaldt The Tube (Røret) - nedlægger arbejdet og starter først togene i Londons livsnerve fredag morgen.

Arbejdsnedlæggelsen er den anden på en måned og en protest imod, at Londons konservative borgmester Boris Johnson har dikteret, at undergrundstogene fra den 12. september skal køre om natten i weekenderne uden at give en tilfredsstillende kompensation til det berørte personale.

Fagforeningerne har appelleret til, at natkørslen ikke træder i kraft, før en løsning på arbejdsplaner, fridage og kompensationer for natarbejde er forhandlet på plads.

Organisationerne har hidtil afvist de tilbud, som er kommet fra London Underground.

Ikke transport, men landspolik

Manuel Cortes leder af Transport Salaried Staffs' Association (TSSA), som organiserer funktionærerne i undergrundsbanen, mener ikke at konflikten alene skyldes faglig interessestrid.

Han mener også, at borgmester Boris Johnson og forhandlingspartneren London Undergrounds stejle holdning hænger sammen med Johnsons ambitioner om at blive formand for De konservative og dermed have chance for at blive premierminister, når David Cameron trækker sig ved valget i 2020.

– Det handler ikke om transport, det handler om politik og om Boris´ langsigtede mål om at indtage Downing Street, siger Manuel Cortes.

Natarbejde ødelægger helbred og familieliv

Principielt er de fire fagforeninger imod at køre om natten, fordi det er ødelæggende for arbejdernes helbred og familieliv. Det mener kun at natkørslen vil være til gavn for nogle få tusinde rejsende, som i forvejen har mulighed for at benytte busser og taxaer i metropolen.

Desuden frygter de for sikkeheden for personalet, da mange stationer i de fremlagte arbejdsplaner vil være énmandsbetjente, som skal håndtere potentielt fulde rejsende i weekenden.

Men trods disse indvendinger siger Manuel Cortes, at forbundene er villige til at forhandle »til hver en tid«.

Tilbuddet fra London Underground omfatter hovedsageligt mindre økonomiske kompensationer for gener ved natarbejde. Hovedstridspunktet i forhandlingerne har været arbejdernes krav om at være garanteret sammenhængende fridage.

Ingen garanti for friweekender

Lokomotivførernes fagforbund, Associated Society of Locomotive Engineers and Firemen (ASLEF) skriver i en erklæring om tilbuddet fra forhandlingspartneren London Underground:

»Det overvældende holdning blandt vores medlemmer er, at dette tilbud ikke er acceptabelt. Den største bekymring er den fuldstændige mangel på faste forpligtelser om balance i arbejdslivet for lokomotivførerne. Vores medlemmer vil have garantier for antallet af friweekender, de vil få både på kort og langt sigt.«

Læs artiklen »Tube strike to go ahead after unions reject London Underground offer« hos The Guardian

Læs erklæring fra fagforbundet ASLEF

Læs artiklen »Boris is Blamed for Tube Strike« hos fagforbundet TSSA

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce