Annonce

Fagligt
26. februar 2015 - 16:38

Tæt demonstration imod Ryanair foran arbejdsretten

Demonstranter krævede torsdag den 26. februar overenskomst og ordnede forhold i det irske flyselskab Ryanair, da Arbejdsretten hastebehandlede et såkaldt »anerkendelsessøgsmål« indsendt af LO.

Nogle  hundrede demonstranter stod i et par timer torsdag den 26. februar tæt pakket foran indgangen til Arbejdsretten på Sankt Annæ Plads i det centrale København.

Demonstranterne var ekstra tæt pakket på grund af vejarbejde i midterrabatten af pladsen. På tværs af den nu smalle vej havde ukendte håndværkere opbygget et stillads, som kunne bruges som talerstol og stativ for bannere, der sagde nej til social dumping..

Anledningen til demonstrationen var at Landsorganisationen i Danmark har anlagt en hastesag om et såkaldt »anerkendelsessøgsmål«, der slår fast at organisationens medlemmer kan iværksætte sympatikonflikter med Flyvebranchens Personale Union, der ønsker at indgå overenskomst med det irske flyselskab Ryanair.

Forhandlinger i hårdknude

Hvis LO får medhold i Arbejdsretten kan det betyde, at Ryanairs fly ikke vil kunne få tanket brændstof og eller håndteret bagage i Københavns lufthavn.

Dagens demonstration var en støtte til LO’s krav om ret til etablering af blokade og sympatikonflikt med Flybranchens Personale Union. FPU, der organiserer kabinepersonale, kræver overenskomst med selskabet, når det etablerer faste ruter og en base med fly og personale i Københavns lufthavn i slutningen af marts.

Ryanair holdt i weekenden et forhandlingsmøde med repræsentanter for Serviceforbundet, hvor Flybranchens Personale Union er medlem, i London. Men uden at mødet endte ud i regulære forhandlinger.

Læs artiklen »Ryanair fastholder afvisning af danske overenskomster« hos Modkraft.

Benægtelse af problemer

Ryan Air har tidligere på året holdt to pressemøder på Radisson Blu Royal Hotel ved Vesterport station i København.

Begge gange er demonstrerende lufthavnsarbejdere og andre fagligt aktive mødt frem i orange veste og med bannere, der agiterede for den danske forhandlingsmodel.

Spørgsmålet om en mulig faglig konflikt prægede pressemøderne, selv om Ryan Air begge gange ønskede at fokusere på åbning af ruter i lufthavnen.

Ryan Airs direktør David O’Brien bekræftede allerede på det første møde, at selskabet ikke vil indgå overenskomster med danske fagforeninger:

– Vi er et irsk baseret selskab, der overholder både EU- og dansk lovgivning. Men vi er ikke underlagt den danske model, sagde han på mødet.

Han nægtede samtidig at forholde sig til de problemer, selskabet kan få, hvis levering af flybrændstof eller jordarbejde bliver inddraget i sympatikonflikter.

– Det kan jeg ikke forestille mig vil ske, sagde han.

Trussel om retssager

På det næste pressemøde, den 12. februar, var tonen anderledes.

Selskabet annoncerer her, at det ville bruge alle juridiske muligheder for at hindre en faglig konflikt med danske fagforeninger.

Selskabet truede desuden med at droppe opbygningen af en base for fly og personale i lufthavnen og i stedet nøjes med at oprette flyruter til og fra København.

Det skulle ifølge Ryan Air stoppe lovligheden af faglige aktioner mod selskabet.

Helt konkret fremrykkede firmaet åbningen af en rute i lufthavnen til den 18. marts mod tidligere 26. marts.

Ryan Air er inden for lufthavnsbranchen ikke kun kendt for sine billige billetter, men også for meget kreative forretningsmetoder og ansættelsesforhold.

Lønnen er ikke kun lav, kabinepersonalet skal også selv betale for uddannelse og uniformer. Selskabet betaler heller ikke løn under sygdom.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce