Det var en højtstående tysk officer, som i sidste uge gav ordre til at bombe to tankvogne i provinsen Kunduz i det nordlige Afghanistan.
Først forlød det fra de tyske NATO-styrker, at der var få dræbte, og at de alle var »kombattanter«.
Men nu tyder meget på, at der var langt flere dræbte end først antaget. Og at de fleste var civile - deriblandt kvinder og børn.
Det mener i hvertfald den uafhængige Kabul-baserede menneskerettighedsgruppe, Afghanistan Rights Monitors (ARM).
Gruppen mener, at op mod 70 af de dræbte var civile. ARM’s rapport er blandt andet baseret på 15 interviews med lokale, der bor hvor angrebet fandt sted, oplyser Voice of American.
Også den lokale distriktsguvernør i området, Abdul Wahid Omarkhel, mener, at der er mange civile blandt ofrene. Han bekræfter, at der er adskillige i alderen 10-16 blandt de over 130 dræbte, men kan ikke med sikkerhed sige, hvor mange af dem der var civile ofre, skriver avisen Khaleej Times.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96