Annonce

15. februar 2010 - 15:13

Besættere indtager tidligere militærlejr i Oslo

Omkring tyve besættere rykkede i slutningen af sidste uge ind i en tidligere militærlejr, Skar-lejren i Maridalen i det nordlige Oslo. Det har ikke været muligt for Modkraft.dk at få direkte kontakt til besætterne, så det har ikke været muligt at tidsfæste besættelsen mere præcist end fredag den 12. eller lørdag den 13. februar.

Besættelsen følger umiddelbart efter, at politi torsdag den 11. februar ryddede et besat hus i Hausmannsgate 42 i det indre Oslo. Rydningen udløste gadekampe mellem demonstranter og politi i Oslo samme aften.

Ifølge hjemmesiden Dagbladet.no består besætterne i Maridalen af tidligere beboere i Hausmannsgate 42. Besætterne i Maridalen har da også modtaget en støtteerklæring fra deres tidligere naboer i Hausmannsgate, kollektivet Vestbredden i Hausmannsgate 40.

JPEG - 51.1 kb
Seks af den tidligere militærlejr Skars bygninger i det nordlige Oslo er blevet besat. Beboerne vil indrettet et økologisk kollektiv.

Det norske politi forholder sig indtil videre afventende over for besættelsen.

– Vi har hørt, at de har fundet et nedlagt hus, som de har taget ophold i. Det er lokaler, som ikke er i brug, siger operationschef Heidi Grundstad fra Oslo Politidistrikt.

Satser på øko-kollektiv

Besætterne fortæller i en pressemeddelelse, der også er rettet til naboer og støtteforeninger for naturområderne i Maridalen, at de vil etablere et økologisk kollektiv i bygningerne, der stået tomme i fem år. Bygningerne ejes af Oslo kommune, og besættelsen er ifølge de nye beboere ikke i modstrid med kommunens interesser for området, fordi kommunen ingen konkrete planer har.

Besætterne, der kalder sig Øko-bokollektiv Skar, fortæller, at de vil istandsætte husene og leve efter økologiske principper.

»Ved at leve økologisk tager vi vare på terrænet, det monumentale hus, miljøet og drikkevandet, For at kunne bo ansvarligt her har vi installeret brandalarmer og brandslukningsappareter, økologisk toilet og vandfiltre, vi benytter os kun af økologisk sæbe og totalcirkulerer alt affald. Vi accepterer heller ikke biler på området. Dette for at forhindre alle former for forurenende udslip,« skriver de.

Vil bidrage til lokalsamfundet og naturbevarelsen

Besætterne inviterede søndag den 14 februar naboer og støtteforeninger for naturområdet omkring lejren til et informationsmøde. Maridalen er et naturbeskyttet område, som flere støtteforeninger støtter op om bevarelsen af.

På informationsmødet fortalte besætterne, at deres kollektiv ønsker at bidrage positivt til lokalsamfundet i Maridalen. De erklærede, at de havde åbnet en økologisk infocafé, der skal fungere som mødested og udgangspunkt for blandt andet kunst-, kultur og naturudstillinger.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce