Annonce

22. juni 2010 - 17:15

Industri designer varedeklaration

Hvor meget fedt og sukker er der i varene på hylden i supermarkedet?

Det bliver sværere at gennemskue, efter at EU-parlamentet i onsdags godkendte en ny mærkningsordning, som betyder, at fedt- og sukkerindholdet i samtlige fødevarer i EU fremover skal udregnes i portionsstørrelse, som fødevareindustrien selv har valgt.

– De portioner, som EU og industrien fastsætter, er alt for små. Derfor ser det ud som om, der er mindre fedt, salg og sukker i varen end der i virkeligheden er. Og så kommer forbrugerne til at spise mere usundt end de tror. Man nøjes jo ikke med de urealistisk lave portioner, som industrien har fastsat. Istedet drikker man hele colaen eller spiser hele posen med chips, når den er åbnet, siger Camilla Udsen, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Det er ikke så underligt, at den nye mærkningsordning gavner fødevareindustrien mere end forbrugerne.

Ordningen er nemlig designet af fødevareindustrien selv, og industrien har kastet 7,5 milliarder kroner ind i en massiv lobbykampagne for den nye ordning.

Læs mere i dagbladet Arbejderen

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce