Annonce

20. august 2010 - 20:50

8000 USA-tropper ude af Irak – 56.000 bliver

8000 amerikanske kamptropper forlod natten til torsdag Irak. Dermed erklærer Obama-administrationen, at USA har afsluttet syv og et halvt års aktive kamphandlinger i landet.

Kampsoldaternes afrejse fra Irak kommer tidligere end annonceret. Afrejsen var sat til den 31. august.

– Ja. De er ude. Den sidste soldat har krydset grænsen til Kuwait. Det skete klokken 06.00 lokal tid. (klokken 04.00 dansk tid), siger oberstløjtnant Eric Bloom til nyhedsbureauet AFP.

– Vi afslutter krigen, men vi afslutter ikke vores arbejde i Irak, siger P.J. Crowley, talsmand for USA’s udenrigsministerium ifølge NBC News.

USA agter ikke forlade Irak, selv om de såkaldte kamptropper nu skal have forladt Irak. Også selv om Obama har lovet, at alle US-tropper skal være ude inden udgangen af 2011. De resterende 56.000 amerikanske soldater skal træne irakiske sikkerhedsstyrker.

Læs hele historien hos dagbladet Arbejderen.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce