Annonce

3. februar 2002 - 23:00

7.000 trodser demonstrationsforbud

Grønne uniformer, hjelme og politiskjolde dominerede i weekenden bybilledet i München, hvor en Nato-konference på byens mest eksklusive hotel ”Bayrischer Hof ”, skulle løbe uforstyrret af stablen.

Selvom det socialdemokratiske bystyre havde udstedt generelt demonstrationsforbud i weekenden, demonstrerede omkring 7.000 mennesker mod NATO-konferencen.

Demonstrationsforbuddet var stadfæstet af de bayriske domstole. Iøvrigt de samme myndigheder, som for nogle år siden tillod omkring 6.000 nazister at demonstrere i byens centrum.

Politiker arresteret

Det socialdemokratiske demonstrationsforbud ramte ikke bare anti-krigsorganisationer og venstrefløjen, men også regeringspartiets egen koalitionspartner De Grønne. Ligesom alle andre demonstrationer blev også deres demonstration forbudt.

München var præget af undtagelsestilstand: Enhver, som bare lignede en potentiel demonstrant, blev kontrolleret, kropsvisiteret og risikerede at blive anholdt og taget i politiforvaring.

Ifølge den tyske TV-station ARD blev mindst 850 mennesker anholdt, heriblandt et parlamentsmedlem fra De Grønne.

Nogle hundrede demonstranter blev omringet af politiet og derefter i mindre grupper kørt til byens forskellige politistationer.

Hele weekenden igennem lykkedes det imidlertid for de protesterende igen og igen at gennemføre mobile demonstrationer mod Nato, uden at det talstærke politi kunne forhindre dette.

Af Alfred Lang

Følg situationens videre udvikling

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce