Annonce

24. juni 2004 - 16:04

Ny politivold dokumenteret i USA

Politiet i Los Angeles, USA, jagtede natten til onsdag den 23. juni, en afro-amerikansk mand mistænkt for at køre i en stjålen bil. Den efterfølgende anholdelse, som blev filmet, viser betjente slå manden gentagne gange med en lygte efter at han tilsyneladende har overgivet sig.

Risikere statslig tilsyn i årevis

Den videofilmede politivold, er blevet bragt på tv verden over og vækker minder om den meget omtalte Rodney King-sag fra 1991.

Dengang blev Los Angeles politi overraskende frikendt for ligeledes video-dokumenteret vold mod den sorte Rodney King, hvilket vakte forargelse verden over og var anledning til voldsomme optøjer i byen i 1992.

Onsdagens afsløring kommer kun få dage efter at Los Angeles politi starter en to-års periode, i hvilken de skal vise vilje til at efterleve reformer pålagt af det amerikanske justitsministerium, skriver Indy Media L.A. torsdag.

Hvis politiet ikke demonstrerer samarbejdsvilje, vil den statslige tilsyn fortsætte efter den to-årige periode udløber.

Af Rune Eltard-Sørensen/Monsun

Læs mere i Ekstra Bladet

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce