Annonce

14. maj 2008 - 15:23

Sydafrika: Nederlag for privat vandforsyning

Det er ulovligt at indrette vandforsyningen til en by sådan, at indbyggerne skal betale direkte for at tanke vand på samme måde, som når bilister tanker benzin. Det er fastslået i en skelsættende dom i Johannesborg i Sydafrika.

I sin kendelse fastslår dommer Tsoka desuden at indbyggerne i den store sorte bydel Soweto uden for Johannesborg har ret til at få leveret 50 liter vand per person i husholdningen... og ret til at betale for vandforsyningen efter leveringen.

Sagen var anlagt af Sammenslutningen Imod Vandprivatisering, som kæmper for offentlig vandforsyning i hele Sydafrika.

Siden 2003 har bystyret i Johannesborg iværksat en privatisering af vandforsyningen blandt andet til Soweto. Indbyggerne har enten skullet købe deres vand i automater, hvor man betaler direkte, eller der er blevet leveret en begrænset mængde vand til en husstand i løbet af en måned for en fast pris.

Læs mere i dagbladet Arbejderen

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce