Annonce

18. maj 2008 - 20:49

Anti-EU-demonstration på Østerbro

Omkring 150-200 aktivister, heraf mange sortklædte og maskerede, er søndag aften den 18. maj forsamlet til demonstration mod »Fort-Europa« på Trianglen på Østerbro i København.

JPEG - 84.6 kb
Et par hundrede demonstranter markerede 15-året for sammenstødende den 18. maj 1993, hvor politiet affyrede 113 pistolskud mod demonstranter på Nørrebro. Foto: Svend Espensen

Modkrafts kilder på stedet oplyser, at demonstrationen netop finder sted i dag, fordi det er 15-års dagen for de voldsomme sammenstød mellem politi og anti-EU-aktivister på Nørrebro den 18. maj 1993, den dag hvor et tidligere nej til Maastricht-traktaten blev omgjort gennem en ny afstemning.

Kl. 18.30 har demonstraterne endnu ikke forladt Trianglen. Ifølge Modkrafts oplysninger har tilstedeværende politi forsøgt at få kontakt til arrangørerne for at aftale en rute, angiveligt uden held.

Kl. 19.00 er demonstrationen sat i gang med kurs mod Lille Triangel. Ifølge Modkrafts kilder er der endnu ikke indgået en aftale om rute mellem politi og demonstranter.

Da optoget passerede den amerikanske ambassade på Dag Hammerskjölds Alle, havde politiet taget talstærk opstilling omkring bygningen.

Kl. 21.00 er demonstrationen efter en længere tur gennem byen ankommet til Sankt Hans Torv på Nørrebro, pladsen hvoromkring sammenstødene fandt sted den 18. maj 1993.

Ifølge Modkrafts oplysninger blev optoget tilråbt af nogle fans af fodboldklubben Lyngby, da man passerede Nyhavn ved Kongens Nytorv. Episoden førte angiveligt til, at politiet skred ind og slog med knipler. To skal være blevet anholdt.

JPEG - 126.2 kb
I flere timer drev demonstranterne gæk med politiet på en lang spontan rute gennem København. Foto: Svend Espensen
Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce