Annonce

6. juni 2008 - 15:33

Unger-modstandere gik på gaden

Modstanderne af et ungdomshus i Københavns Nordvestkvarter – og for en dels vedkommende afsky for et ungdomshus generelt – demonstrerede grundlovsdag i København.

JPEG - 67.1 kb
Bevæbnet med flamingo-brosten protesterede knap 200 mennesker mod planerne om et ungdomshus i Nordvest. Foto: Svend Espensen

De knap 200 demonstranter – 177 ifølge en iagttager, der talte dem – hvis gennemsnitsalder var væsentligt højere end deltagerne i ungdomshusbevægelsens traditionelle torsdagsdemo samme dag, gik råbende af Nørrebrogade til Københavns Rådhus, mens de ind i mellem kastede flamingo-brosten på butikker, biler og forbipasserende. »Det er desværre det eneste, som virker i København«, hed det i demonstrationsindkaldelsen.

Som en tilskuer til demonstrationen påpegede, er det imidlertid ikke helt korrekt:

– Hvis Unger-miljøet kun havde aktioneret symbolsk, havde de netop ikke fået en skid ud af det.

85-årig Ungdomshus-sympatisør
Demonstrationen forløb uden problemer, og kun enkelte gange råbte ungdomshus-sympatisører slagord den anden vej. Det skete bl.a. ved Dr. Louises Bro, hvor 85-årige Bjarne Jensen fra Nørrebro skældte voldsomt ud på demonstranterne, som han kaldte »asociale borgere«.

– Det er nøjagtigt som ham, der står og siger: Atomkraft er godt nok - bare ikke her, sagde Bjarne Jensen til Jyllands-Posten.

Den ældre herres udfald mod demonstranterne resulterede i, at en kvindelig demonstrant kylede en flamingobrosten i hopvedet på ham – hvilket ikke gjorde Bjarne Jensen mildere stemt.

JPEG - 86.3 kb
»Naboerne skal bo dør og dør med den bevægelse, som smadrede sit gamle kvarter på Nørrebro gentagne gange og som stadig ikke har sagt undskyld«, skrev de konservative arrangører af anti-ungdomshusdemonstrationen. Foto: Svend Espensen

Demonstrationen, der blev til på initiativ fra den konservative lokalpolitiker Rasmus Jarlov, var vendt mod det politiske flertal på Rådhuset, som har stemt for et nyt ungdomshus på Dortheavej.

»Naboerne skal bo dør og dør med den bevægelse, som smadrede sit gamle kvarter på Nørrebro gentagne gange og som stadig ikke har sagt undskyld eller lovet ikke at gentage den slags optøjer, hvis den en anden gang føler sig dårligt behandlet«, hedder det i indkaldelsen på initiativets hjemmeside.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce