Politiets udsættelse af husbesætterne fra en funkisvilla i udkanten af den sydsvenske by Lund tirsdag den 4. november og den følgende nedrivning af huset, er blevet besvaret med to nye besættelser. Omkring midnatstid samme aften, som Smultronstället blev ryddet, rykkede besættere ind i to nye huse.
Læs om Lundbesættelserne på hjemmesiden sydsvenskan.se (svensksproget)
Se kalenderopslaget om støttedemonstrationen for besætterne i Lund
Den første besættelse blev sat ind på Bankgatan, hvor besætterne straks gav stedet navnet Björnbärssnåret (Brombærkrattet) og kort efter fulgte en besættelse på Klosterrängsvägen. Begge huse udsendte umiddelbart efter pressemeddelelser, der pointerede, at de var resultater af Lund kommunes beslutning om at sætte boligløse på gaden i stedet for at løse byens boligproblemer. »Hvis vi ikke har et sted at være, så må vi helt enkelt skaffe flere«, hed det i pressemeddelelsen fra Klostervägen.
Ingen af besættelserne varede dog længere end til dagen efter.
Politiet startede en større operation for at rydde det besatte hus på Bankgatan sidst på eftermiddagen den 5. november. Klokken 16.45 spærrede politiet Bankgatan af og begyndte at rydde huset. Otte besættere flygtede her op på taget, mens omkring 50 demonstranter samlede sig nede på gaden.
De otte aktivister blev omkring kl. 18.00 ført ned fra taget i kurve på stigevogne. De er nu anklaget for ulovlig indtrængen, siger Sofie Österheim fra Lund Politi til sydsvenskan.se.
Huset på Klosterrängsvägen var imidlertid frivilligt forladt af aktivisterne umiddelbart før politiet startede rydningsaktionen. »Huset er ikke særligt brugbart, derfor har vi ingen andre planer for huset lige nu end at gennemføre vores demonstration«, skrev besætterne en pressemeddelelse – og politiet stormede derfor et tomt hus.

De to rydninger af de besatte huse udløste nye demonstrationer onsdag aften. Tilskuere til rydningen i Bankgatan gik efter anholdelserne af de otte tagaktivister ind mod politistationen på Byggmästaregatan. Undervejs kom det til lettere sammenstød med politiet. Demonstranterne klager over et aggressivt politi, der benyttede sig af både hunde og stave.
Efter en time nåede omkring 50 demonstranter ind til politistationen, der var afskærmet af politikæder. Demonstrationen gik her langsomt i opløsning.
Omkring midnat meddelte besættere på hjemmesiden Motkraft.net, at to ud af ni tilbageholdte aktivister er blevet løsladt.
Besætterne i Lund har varslet flere aktioner. Lørdag den 8. november er der indkaldt til en støttedemonstration.
Det er ikke kun i det sydlige Sverige, at der forekommer besættelser. I byen Umeå i Västerbottens län nord for Stockholm blev et tidligere dyrehospital fredag den 31. oktober besat.
Mellem 20 og 60 besættere opholdt sig hele weekenden i huset, inden de forlod det igen søndag den 2. november. Besættelsen forløb fredeligt – politiet kiggede forbi og ønskede blot god weekend, fortæller Aktivistgruppen Huset på sin hjemmeside.
Huset, der ejes af Umeå kommune, har stået tomt i et år, skriver gruppen, der gennem længere tid har krævet et selvstyrende aktivitetshus i byen. Gruppen kræver nu, at kommunen stiller det tidligere dyrehospital eller en anden grund til rådighed for formålet.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96