Hvert eneste år fosser mellem 500 og 800 milliarder dollar ud af de fattigste lande og ender i de rigeste.
Af dem ender mellem 320 og 500 milliarder dollar på multinationale firmaers bankkonti, viser en ny undersøgelse fra den danske u-landsorganisation, IBIS.
Det svarer til, at for hver krone u-landene modtager i bistand, bliver omkring fire kroner suget ud af u-landene, og ender hos selskaber i de rigeste lande. Helt uholdbart, mener IBIS - og ofte direkte kriminelt:
– Det er absurd, at de rige lande med den ene hånd giver 100 milliarder dollars i bistand om året, mens de med den anden hånd lader mere end det firdobbelte beløb forsvinde ulovligt ud af u-landene ved at tillade bankhemmelighed i skattely under europæisk og amerikansk flag, siger Lars Koch fra IBIS.
Firmaerne fører deres overskud, som er skabt i u-landene, uden om skattevæsnet til moderselskaber med adresse i skattely. De fattigste lande går dermed glip af milliarder.
Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96