Annonce

26. januar 2009 - 16:41

Cambodia: Musikerkvarter ryddet med magt

Håndværkere ryddede lørdag den 24. januar under politi- og militærbeskyttelse flere hundrede slumbeboeres hjem i det centrale Phnom Penh, hovedstaden i Cambodia. Beboerne, der fortrinsvis består af musikere og dansere, hævder at rydningen er ulovlig og blev udført på en unødig voldelig facon.

Rydningen startede ifølge en dansk menneskeretsaktivist med, at 300 bevæbnede mænd fra militærpolitiet, politiets stormtropper og specialenheder fra den cambodianske hær omringede bydelen Dey Krahorm klokken 2 om natten. I de følgende timer banede de med tåregas, knippelslag, vandkanoner og stenkast vejen for cirka 400-500 nedrivningsarbejdere, der med bulldozere og gravkøer jævnede boligerne i området med jorden.

Rydningen skete efter anmodning fra et cambodianske firma, 7NG, der har købt jorden af bystyret i Phnom Penh. Aktiemajoriteten i selskabet ejes ifølge menneskeretsaktivisten Cornelius Corneliussen af Hun Manet, der er søn af Cambodias regeringsleder. Hun Sen.

JPEG - 68.8 kb
Boligområdet Dey Krahorm blev jævnet med jorden lørdag den 24. januar. Foto: Peter Harris/fotojournalism.net.

De cirka 150 familier, der hidtid har boet i området, har gennem de sidste tre år arbejdet for at få kendt salget ulovligt, idet de hævder at have ret til området.

Kunstnermiljø

Dey Krahorm udgør et centrum for dele af Cambodias kunstnermiljø. Mange beboere er traditionelle musikere og dansere, der blandt andet lever af undervisning. Ifølge BBC kunne musikinstrumenter ses blandt murbrokkerne efter rydningen.

De omkring 150 familier forsøgte fysisk at hindre rydningen, men forgæves. De blev under rydningen mødt af knippelslag, vandkanoner, skumslukkere og bulldozere - og svarede, trods et ikke-voldeligt udgangspunkt, blandt andet igen med stenkast.

Også fotografer, pressefolk og internationale observatører blev udsat for vand, skub og skum.

De lokale beboere blev efter rydningen kørt til et genhusningsområde i udkanten af hovedstaden. Men da der ifølge den danske menneskeretsaktivist hverken er kloakering, elektricitet, rindende vand eller veje i det anviste område, bor mange af familierne nu på en menneskerettighedsorganisations kontorer i Phnom Penh. Familierne frygter desuden at forflytningen til udkanten af byen vil berøve dem deres levevej.

Bystyret: Vi har været generøse

Ifølge BBC mener bystyret i Phnom Penh, at det har behandlet beboerne i Dey Krahorm generøst ved at finde frem til et nyt beboelsesområde.

Beboerne mener imidlertid ikke, at forhandlingerne med kommunen var afsluttet, eller at de har modtaget kompensation for tabet af land. Rydningen var ifølge dem også uanmeldt.

Rydningen af Dey Krahorm har fået andre samfund, der er truet af tvangsforflytninger til at frygte for deres fremtid.

Den danske menneskeretsaktivist Cornelius Corneliussen siger i en pressemeddelelse, at konflikterne mellem bystyre og slumbeboere om tvangforflytninger blandt andet skyldes korruption i både bystyret og landets retssystem.

Ifølge ham anslås antallet af sårede indbyggere ved evakueringen at ligge på cirka 18 personer, heraf fem alvorligt.

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce