Annonce

11. marts 2009 - 11:24

Colombia skærper grænsestrid

Det er »legitimt selvforsvar« at angribe på fremmed territorium i jagten på »terrorister«.

Dét mener Colombias højreorienterede forsvarsminister Juan Manuel Santos. Udtalelserne, som kom i den colombianske avis El Tiempo den 1. marts, har skærpet en grænsestrid mellem Colombia og dets to nabolande Ecuador og Venezuela.

– Vi tager drastiske skridt, fordi situationen også er yderst drastisk, sagde Ecuadors venstreorienterede præsident, Rafael Correa, i lørdags i sit ugentlige radioprogram til nationen.

Den drastiske situation betyder, at 3.000 soldater bliver sendt til den 720 kilometer lange grænse op til Colombia. Der er allerede udstationeret 7.000 soldater og 3.541 politifolk, skriver det franske nyhedsbureau AFP.

Udtalelserne fra den colombianske forsvarsminister kom på et-årsdagen for Colombias blodige angreb på en mindre lejr, som tilhørte den colombianske venstreorienterede befrielseshær FARC, som befandt sig på Ecuadors territorium.

– At ramme terrorister som systematisk overfalder et lands befolkning, selvom de ikke er inde for ens territorium, er at handle i legitimt selvforsvar. Denne doktrin er mere og mere accepteret af det internationale juridiske samfund, sagde forsvarsminister Santos.

Ved angrebet brugte Colombia både fly, helikoptere og specialstyrker. 25 personer blev dræbt deriblandt FARC`s næstkommanderende, Raul Reyes.

Læs mere i dagbladet Arbejderen

Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce