SF's Margrete Auken annoncerer, at hun gerne tager en tørn mere i Europa-Parlamentet. Næstformand Peter Westermann ser udmeldingen som et skulderklap til Annette Vilhelmsen og partiets ledelse.
"Jeg er stadig meget optaget af at være med blandt de venstre-grønne europæiske partier om at få sat en ny dagsorden mod den frygteligt reaktionære dominans hos det borgerlige flertal i Europa. Den kamp er jeg endnu ikke blevet for gammel til at kæmpe videre," udtaler hun.
Kandidaturet skal først godkendes af partiets bagland, SF vurderer at det først bliver endleigt besluttet i efteråret.