Annonce

<p>USA i krig</p>

4. oktober 2001 - 10:56
At gå løs på verdens fattigste land er vanvittigt - det sætter gang i en ny voldsspiral. Der er brug for en verdensomspændende fredsbevægelse, siger den norske professor og ekspert i konfliktløsning, Johan Galtung. Læs mere hos Dagbladet Arbejderen
3. oktober 2001 - 23:44
I sin indkaldelse til demonstrationen den 4. oktober – med overskriften ”Nej til krig – Ja til dialog” – skriver initiativtageren Ninna Holbek blandt andet: ”Undertegnede prøver som enkeltperson at sætte dette i værk for at aflive afmagtsmyten. Det er min oplevelse, at hovedparten af civilbefolkningerne rundt omkring i verden ønsker konflikter løst ved dialog og fredeligt samarbejde”. Samtidig langer hun kraftigt ud efter de amerikanske krigsbestræbelser: ”Terroren skal ikke have lov til at udvikle sig til en verdenskrig, fordi den amerikanske præsident skal demonstrere sit militære...
2. oktober 2001 - 10:25
border="0" height="100" width="140"alt="Hundredetusinder demonstrerede i weekenden mod krig"> Op mod 200.000 mennesker demonstrerede mod USA’s krig i weekenden. I den forløbne weekend var der 116 demonstrationer og aktioner mod krig og racisme rundt omkring i verden. Det har gruppen, som står bag hjemmesiden www.stopnato.org.uk gjort op. Læs mere hos Dagbladet Arbejderen
2. oktober 2001 - 10:22
I går debatterede FN’s generalforsamling en ny traktat, der skal kombinere 12 tidligere traktater om kampen mod terrorisme. En vigtig del af den kommende traktat vil være en fælles definition på terrorisme. En sådan definition eksisterer ikke, selvom der har været gjort flere forsøg. Forsøgene er som regel strandet på uenighed om, hvornår der er tale om terror, og hvornår der er tale om legitim frihedskamp Læs mere hos Dagbladet Arbejderen
1. oktober 2001 - 17:29
Mere end 10.000 mennesker demonstrerede lørdag i Washington deres modvilje mod den ”racistiske krig”, der forberedes efter terroraktionerne i New York og Washington, skriver det uafhængige nyhedsbureau Indymedia. Demonstrationen blev mødt af omkring 100 moddemonstranter, der viste deres opbakning til en militær hævn over terroristerne – gerne med brug af atomvåben.
1. oktober 2001 - 12:31
Ifølge den britiske søndagsavis The Observer starter amerikanske og britiske tropper indenfor de næste 48 timer angrebet på Afghanistan. Artiklens hemmligholdte kilder oplyser, at det drejer sig om omfattende angreb på Osama Bin Ladens militære træningslejre samt mod Talebans militærstyrker. Læs mere hos The Observer
27. september 2001 - 16:57
I bytte for opbakning til det kommende felttog mod Afghanistan har USA ophævet de sanktioner, som USA indførte mod Pakistan og Indien, da de i 2000 afprøvede operationsdygtige kernevåben-arsenaler. »Hvilket signal om hans vision for global sikkerhed er det, at George Bush sender til verden med denne handel? Prisen for en midlertidig alliance bør ikke være yderligere spredning af kernevåben i en region, der allerede er sprængfarlig, advarer Gerd Leipold, der er direktør for Greenpeace International. Af Sven Gårn Hansen/Monsun Nyheder Læs mere på Common Dreams
27. september 2001 - 16:52
Senest har den 22-årige Khalid Al-Mihammadi, der bor i Saudi-Arabien, meldt sig og fortalt om det, han oplevede som sit livs chok, da han pludselig så sit eget ansigt på billederne over de mistænkte terrorister, som i et kapret fly smadrede ind i Pentagon. Al-Mihammadi har oplyst til Arab News, at han i ni måneder har studeret sprog to forskellige steder i USA, men vendte tilbage til Saudi-Arabien for ni måneder siden. Han mener, at FBI må have fået hans foto fra den amerikanske myndighed, der udsteder id-kort til udlændinge. FBI havde først offentliggjort et andet foto af en flykaprer, som...
27. september 2001 - 15:29
Fredsgrupper vil gennemføre eller har gennemført aktioner for »retfærdighed og fred« i 21 amerikanske byer og 17 byer i resten af verden, blandt andet i Mexico, Brasilia, Dehli, Okinawa, Tokyo samt en række byer i Canada, meddeler Independent Media Center. Flere organisationer samler kræfter til en større demonstration i Washington DC den 29. september. Læs mere på IndyMedia
26. september 2001 - 11:37
Finansloven skal laves om. Efter terroraktionen i USA mener regeringen og de borgerlige, at også Danmark er i farezonen for terrorangreb. Derfor skal der bevilliges flere penge til katastrofe-beredskabet. Regeringen risikerer at spilde millioner af kroner på falsk tryghed mod et højst usandsynligt kemisk terror-angreb, mener dem, der til dagligt yder katastrofe-hjælp. Læs mere hos Dagbladet Arbejderen

Sider

Annonce