Annonce

grænselukning
3. januar 2016 - 17:23

Svenske og danske aktivister vil protestere mod ny grænselov

Mandag træder en ny svensk grænselov i kraft. Den betyder, at transportfirmaer skal kontrollere alle rejsendes ID og nægte indrejse til Sverige til dem, der ikke har. Dermed kan flygtninge uden ID ikke rejse med bus eller tog fra Danmark til Sverige for at søge asyl der. Svenske og danske aktivister indkalder til civil ulydighedsaktion.

Den 4. Januar træder en ny lov i kraft i Sverige, som indfører transportøransvar. Det betyder, at transportvirksomheder bliver pålagt at kontrollere ID på alle, som rejser ind i Sverige og afvise rejsende uden gyldigt ID.

Bøden for at transportere rejsende uden ID er på 50.000 svenske kroner. Det bliver dermed op til private sikkerhedsvagter at vurdere, hvem der skal have mulighed for at rejse ind i Sverige med færge, tog eller bus. Hidtil har mange flygtninge rejst næsten uhindret fra Danmark til Sverige for at søge asyl der.

Politikere og aktivister opfordrer til civil ulydighedsaktion

Flere svenske jurister og asylretseksperter mener, at loven er i strid med flygtningekonventionen, der blev indført i 1951, da den forhindrer flygtninge i at nå frem for at søge asyl.

Talspersonen for den svenske afdeling af den internationale juristkommission Mai Greitz har for eksempel udtalt, at hvis det som helhed bliver sværere at søge asyl i enkelte lande i EU eller i EU som helhed, fordi det bliver svært at rejse ind i enkelte lande eller i EU, så er det en de facto indskrænkning af asylretten.

Læs artiklen »FN oroas av id-krav för flyktingar« hos SVT

Nu opfordrer svenske og danske aktivister til at deltage i en civil ulydighedsaktion den 9. januar i solidaritet med flygtninge uden ID.

Den svenske kommunalpolitiker fra Miljøpartiet Stellan Lindell indkalder også til civil ulydighedsaktion. Hans eget parti har været med til at indføre den nye lov, og det har gjort ham oprørt.

»Regeringens beslutning er i strid med asylretten. Størstedelen af de flygtninge, som kommer til Sverige, har ikke noget ID, så det her er en solidaritetsaktion,« siger Stellan Lindell til Modkraft.

Formålet med protesten er at rejse til Sverige og nægte at vise ID og dermed skabe så meget pres, at loven trækkes tilbage.

Næsten 1.000 mennesker har tilmeldt sig det svenske event på facebook, og arrangørerne Welcome to Denmark har inviteret til en dansk aktion, som skal mødes med den svenske gruppe og ligeledes rejse over Øresund uden at vise ID.

»Det kan ikke være rigtigt at flygtninge skal blive afhænginge af menneskesmuglere for at opnå beskyttelse i Europa. Der er brug for en europæisk løsning som også Danmark bidrager til, i stedet for at bygge hegn på vores togstationer og ødelægge den nordiske infrastruktur,« siger Iben Alminde fra Welcome to Denmark.

Se begivenheden på Facebook 

 

Taberne er de papirløse flygtninge

ID-kravet og transportøransvaret rammer de papirløse flygtninge, som dermed ikke har mulighed for at komme til Sverige for at søge asyl.

Det afhænger af oprindelseslandet, hvorvidt flygtninge har mulighed for at vise ID.

Ifølge den svenske udlændingemyndighed, Migrationsverket har mindre end to procent af afghanske flygtninge papirer. Blandt syrere er tallet 40 procent. Og den samlede seneste svenske statistik viser, at kun ca. 40 procent af de flygtninge, der søger asyl i Sverige kan fremvise ID-papirer.

 



Læs artiklen »Migrationsverket: 60 procent af alle asylansøgere mangler id« hos DR

Transportøransvaret betyder dermed i realiteten, at en stor gruppe af flygtninge fratages muligheden for at rejse lovligt ind i Sverige – og i fremtiden måske også Danmark - for at søge asyl

Kan starte dominoeffekt i hele Europa

Pressetalsmand fra FN’s flygtningekommisariat (UNHCR) i Norden Mattias Axelsson frygter, at den svenske lov vil starte en dominoeffekt i hele Europa, hvor transportører pålægges at udføre ID-kontroller på alle rejsende.

»Desværre ser det ud til i Sverige, at gyldige id-dokumenter bliver et kriterium for at kunne søge asyl«, siger Mattias Axelsson til Dagens Nyheter,  »Risikoen er, at det bliver en dominoeffekt gennem Europa«.

Meget tyder også på, at en dansk grænsekontrol samt transportøransvar er lige om hjørnet.

Lovforslaget om »Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser« er blevet hastebehandlet den 11. december og er i forlængelse af regeringens asyludspil og andre tiltag på området.
Spørgsmålet er blot, hvornår den bliver implementeret.

Se loven på Folketingets Hjemmeside

Ifølge Ekstrabladet står store politistyrker klar til, når grænsekontrollen træder i kraft

Læs artiklen »Betjente i tusindvis på hemmelig grænse-standby« hos Ekstra Bladet

I Welcome to Denmark er man bekymret for konsekvenserne for flygtningene, når transportøransvaret træder i kraft.

»Med det svenske transportøransvar og med et muligt dansk transportøransvar er der risiko for at flygtninge vil blive tvunget til at tage farligere rejseruter, hvis de vil til Skandinavien,« siger Iben Alminde fra Welcome to Denmark.

Welcome to Denmark inviterer til at mødes den 9. Januar kl. 15:45 ved Nørreport og tage metroen sammen til Kastrup.


Redaktion: 

Tak fordi du bruger Modkraft.
Vi håber du har læst noget interessant eller oplysende.
Du kan støtte Modkraft via MobilePay: 50 37 84 96

Annonce